malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 9 september 2011

Kladdiga Cookies

Av malin - 9 september 2011 13:45

Bakade några fantastiska kakor här om dagen som jag tänkte dela med mig av. Receptet kommer från Mia Öhrn´s bok "Fler kladdkakor"


Du behöver: 

75 g smör

500 g mörk choklad

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

1 krm salt

2 ägg

1 3/4 dl råsocker


Smält smöret och 200 gram av chokladen i mikron eller en kastrull på riktigt svag värme. Hacka resten av chokladen grovt och spara den till sist, den ska vändas ner i bitar. 

Mät upp och blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt.

Vispa äggen fluffigt tillsammans med råsockret. Vänd ner den smälta choklad- och smörblandningen och vispa ner mjölblandningen. Vänd ner den grovt hackade chokladen. 

Klicka ut smaten med jämna mellanrum på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda en plåt i taget i mitten av ugnen i 200 grader i cirka 7 minuter. Kakorna ska ha stelnat till men fortfarande vara lite kladdiga i mitten. 

Låt svalan lite och njut sedan gärna tillsammans med ett stort glas mjölk. 


   

(Nästa gång ska jag testa att byta ut en del av den hackade chokladen till vitchoklad.) 


 
 
Vivi

Vivi

9 september 2011 15:18

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmums! :D
Måste verkligen pröva att baka dem, de såg ursmarriga ut ! Fast jag får nog vänta lite eftersom jag som vanligt försöker hålla igen på onyttigheterna ;P

Jag vet ...jag gillar också vetenskap! Fastnade för ett program om svarta hål för ett tag sedan, jätteintressant!

Ngt kul i helgen ??
Kram!

http://www.missvivis.se

 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

9 september 2011 16:27

Åh måste testa detta receptet,älskar sådana kakor!
Ja så jäkla surt asså,hatar att ha ont i halsen det är det enda,ingen snor eller hosta eller annat bara knivar i strupen =(
Jarååå blir en lugn fredag med chill i soffan.
Imorgon hoppas jag att vi kommer iväg på skaldjurskvällen hos några vänner!

http://hummingbird.blogg.se

 
Hanna

Hanna

9 september 2011 18:52

Åh, låter jättegott! Kladdkaka är nog det bästa jag vet och det enda jag bakar, haha :)

http://hannastankar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Ovido - Quiz & Flashcards