malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 6 december 2011

Jordnötskola

Av malin - 6 december 2011 17:30

I år har jag bestämt mig för att göra nya julgodis, inget av det jag brukar. Så därför har jag bytt ut den vanliga knäcken till jordnötskola! 


Du behöver: 


3 dl grädde

50 g smör

3 dl socker

1,5 dl ljus sirap 

5 dl hackade salta jordnötter


Så här gör du: 


Blanda allt i en kastrull och koka upp. Koka det rätt hårt och rör om i ca 20 minuter.

Gör sedan "kul testet" eller om du har termometer så få upp kolan till ca 122 grader. 


När kolan är färdig håll ut den på bakplåtspapper i en plåt med kanter. 

Låt den svalna ett tag och dela sedan upp kolan i små bitar som passar i knäckformar. 
(Jag tog en tesked och gröpte bitar som jag sedan rullade till små kulor.)


Klart! Barn enkelt. :) 

Och många blev det med.


   

 
 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

6 december 2011 19:33

MUMS!Hoppas fikan var bra..=)Ja klart du är sugen du är ju för tusan långledig;)Nu finns det uppdatering gällande bloggträffen;)Hoppas vi ses för de var alltför längesedan!

http://hummingbird.blogg.se

 
Silvia

Silvia

7 december 2011 07:30

Den ska jag testa göra.. tack

http://silviasblogg.bloggplatsen.se

 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

7 december 2011 12:08

Åh 11 timmars pass låter ju inte fel,hehe;)Stackare där!Varför jobbar du i 11 timmar?
Åh hoppas du kommer med ett positivt besked snart då;)

http://hummingbird.blogg.se

 
Vivi

Vivi

7 december 2011 12:59

Mmmm det lät gott ! Var det lika gott som det lät ? Själv väntar jag lite ed godiset, någon vecka närmare jul får det vara :P men jag har redan öppnat första Alladin asken, den andra öppnas på julafton :P

Åh tack! Känns bra att försöka tänka att jag var duktig som tränade istället för att tänka på att jag var dålig som inte tog mig till gymmet :)
Tror jag behöver träna om jag ska fortsätta äta allt julegott ! ;)
Kan inte du komma på bloggträffen i Gbg ? Den som Linda ska ha :)
Kram!

http://www.missvivis.se

 
Sussi

Sussi

7 december 2011 21:14

Mmm så goda dom såg ut! Låter jätteenkelt. Jag gillar Jätteenkelt :) Synd att jag inte hinner göra något eget godis till glöggprovarkvällen på lördag. Men sånt i livet. Viktigare att få resten att gå ihop kanske ;)

Jag har också hört fler som sett Tomas Ledin att dom tyckt precis som jag att det var en rent ut sagt, skitbra show :)

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

8 december 2011 12:27

Nu är det tävling hos mig snygging!

http://hummingbird.blogg.se

 
Eleonore

Eleonore

11 december 2011 19:17

Mums de ser ju goda ut! Själv har jag bakat snickerskakor idag som jag ska provsmaka med lite glögg nu till tvn :D
Haha håller med dig man kan väl iaf fått tröttna på julmat och allt vad det innebär innan man börjar tänka på semlorna. Nej efter nyår ska jag inta min första semla :D
Hoppas du hade det mysigt hos din farfar och att denna helgen varit lika fin! Kram

http://fika.med.nöjesgalaxen.se

 
Mia...Mamma till Lexie

Mia...Mamma till Lexie

16 december 2011 12:40

Åhåå det verkligen både såg och lät väldigt gott! kanske man ska prova sig på i stället för knäck! :)

Tack för tipset!

http://miapiafias.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Ovido - Quiz & Flashcards