malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Thailändskräkrätt

Av malin - 12 januari 2012 11:15

På begäran av min lillasyster så kommer här ett recept på en räkrätt som är fantastiskt god! Eftersom det bara blir recept och jag själv inte lagat detta nyligen så kommer ingen bild. Men syster lovade att skicka mig en när hon gjort den. ;) 


Du behöver: 

1 kg oskalade räkor

1 burk hela tomater

1 röd paprika

1 grön paprika

3 msk olja

1 msk curry

2 klyftor vitlök

½ tsk paprikapulver

1 "gnutta" cayenpeppar

½ tsk salt 

3 msk chilisås

1 dl grädde


Så här gör du: 

Skala räkorna, lägg i de tillsammans med olja, curry, vitlök, paprikapulver och cayenpeppar i en varm kastrull och fräs detta i ett par minuter tills räkorna "sugit" åt sig kryddor och olja. 

Ta sedan ur räkorna ur kastrullen, om de ligger kvar blir de sega. 

Koka sedan upp tomaterna på burk, (dela dem i mindre bitar innan om du vill, de hackade paprikorna, salt och chilisåsen i samma kastrull du fräste räkorna i innan. 

Låt detta småkoka i 10 minuter. 

Tillsätt sedan grädden och räkorna rör om. Se till att det blir varmt och servera sedan med ris. 


(Men Amanda, du borde nog bara göra halva receptet, bilr väldigt mycekt mat annars.) 

 
 
Ingen bild

syster

12 januari 2012 13:32

Tackar!! :D
Du får lägga upp flygande jakob sedan också. när du har tid alltså ^^

 
Vivi

Vivi

12 januari 2012 14:48

*fniss fniss* Kräkrätt ...*fniss fniss*
Flåt men det var det första jag läste ;P

Nej vad trist, jag hoppas att du får hjälp av dem, riktigt dumt att du kunde skriva in det första gången ! :(
Hoppas du får hjälp snabbt, blogplatsen här vet jag är riktigt dåliga med supporten, men en sådan sida har säkert bättre/mer personal.

Riktigt härligt, kan inte jag få en uns av den energin :P
Själv har jag ingen ork alls, men den kanske är på gång :) jag har ju faktiskt precis varit sjuk!

Kramar !!

http://www.missvivis.se

 
Art By Tina

Art By Tina

12 januari 2012 14:50

Haha...jag läste thailänds...kräkrätt och det lät ju sådär=)

...tycker du ska bjuda på det på nästa tjejmiddag! Fast inte kräk så...räk.

Ska ni med till nossebro på lördag?

http://trueborn.blogg.se

 
Josefine - Mamma till Alva

Josefine - Mamma till Alva

12 januari 2012 17:07

hihi ja jag har sett att du tränar och vi (både jag och min sambo) har börjat på riktigt att träna nu :) jag går mest på pass (ex. indoor walking, core, jympa eller skivstång) medan Jonas tränar gym 4 dagar i veckan. Så det blir en del pusslande i vardagen ;) skulle också gärna testa gymmet men vet ju knappt vad man ska göra med maskinerna, haha ! har du några tips ?? ;)

http://emmajosefine.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Skapa flashcards