malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 13 januari 2012

Favoritgrytan

Av malin - 13 januari 2012 13:30

Detta är en gryta jag hittat ett liknande recept på men som jag sedan gjort på mitt egna sätt.

Grytan passar så bra med nästan vilket kött som helst. Kyckling filéer eller grytbitar av något slag. (t. ex älg kött)

Här ha rjag gjort den med kyckling. 


Du behöver: 

2-3 kycklingfiléer (ca 400g) 

1 msk smör

200 g philadelphia vitlök (12% fett) 

3 dl lätt mjölk 

1 msk kyckling fond

1 "nät" shalottenlök (ca 7-8st, beroende på storlek) 

vitlökspeppar, salt och örtagårdskrydda


Såhär gör du: 

Dela kyckling filéerna i mindre bitar och fräs dem på hög värme i en stekpanna med smöret.

Låt kycklingen få färg och sänk sedan platta några grader. Krydda med en rejäl dos vitlökspeppar och lite salt och örtagårdskrydda. Rör om och låt vara i 1-2 minuter och tillsätt sedan den delade shalottenlöken. (Jag delar löken i större bitar för jag tycker det är godast, men vill man hacka går det så klart bra med.)

Låt detta steka tills löken mjuknat lite tillsätt då mjölken och philadelphian, rör om så att philadelphiaosten rörts ut i mjölken så att inga klumpar finns kvar. 

Tillsätt till sist kycklingfonden och låt detta puttra någon minut. 

Rör ihop en liten redning på mjölk och siktat dinkelmjöl (går bra med vete också) och rör ut lite i taget i grytan tills den fått en bra konsistens. 
Var försiktig med att tillsätta för mycket på en gång, för den tjocknar eftersom när man tagit i redningen. Så lite i taget bara!!


Servera med kokt potatis och en god sallad!


   

 
 
Linda-Mamma till Afred

Linda-Mamma till Afred

13 januari 2012 14:45

Åh verkar supermumsigt ju! Åh kul att du är med i tävlingen;)
hihi nope ingen adoption barnafixandet ordnar vi själva o just nu dröjer det tills A har blivit lite större;)
Yes promenaden o lunchen gjorde susen!

http://hummingbird.blogg.se

 
Pernilla

Pernilla

13 januari 2012 14:48

Såg ju grymt gott ut det där! Måste jag prova. Har dock inte örtagårdskrydda. Vet knappt vad det är (bara ätit en gång som kall dressing till sallad) haha! Men det löser sig säkert - får botanisera på kryddhyllan.

Sv: Vet inte om WT slim slutat tillverkats eller något för hittar ingenstans på nätet eller hemma i fitnessaffären :( Hojta till om du springer på det nån gång.

Jamen visst var det grymmaste säsongen någonsin. Var så motiverande. Synd bara att det är slut nu lagom till jag kommer igång. Svenska versionen var ju inte direkt ngt att hänga i granen..

Ja, klart! Men är ingen hemmaträningstjej egentligen. Har svårt att komma igång när det finns så mkt annat att göra. Lättare att bara dra iväg och satsa 100% en viss tid tycker jag. Men snart så.

http://reasonstobebeautiful.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Ovido - Quiz & Flashcards