malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Alla inlägg under februari 2012

Av malin - 17 februari 2012 15:45

Ja, det är exakt vad jag blir när jag läser en rubrik på iform.se som säger "Ät choklad och gå ner i vikt"


Jo, självklart förstår jag att det är nogt konstigt mer rubriken och självklart är det ju så att de inte har hittat en "mjölkchoklad diet" som är den mest hälsosamma i världen (inte än, moahahahah) 


Men Jag tänker att det borde vara något konkret "en bit 70% choklad om dagen kan öka din förbränning" typ... 
Men nej, detta handlar om att forskare i danmark, HOPPAS att de ska visa sig att deras speciel choklad med chili och linfröfibrer ska ge ett resultat.

Det finns alltså inte ens något reslutat att prata om?

Varför skriver ni ens om det?
Kom igen när det faktiskt finns något att skriva om...


Om ni ändå vill läsa den lilla notisen kan ni klicka här.





Av malin - 16 februari 2012 15:00

"What doesn't kill you makes you stronger"



Några ord jag tänker på när jag är på gymmet, det bränner i kroppen och musklerna samlar mjölksyra. 

Dör jag inte av detta blir jag fan bara starkare! 
 

Något att tänka på nästa gång träningspasset känns allt för långt eller när ni tror att ni inte orkar mer. 
Man orkar alltid lite till, jag lovar. ;)  


Av malin - 16 februari 2012 08:25

Jag har verkligen lärt mig att njuta av min frukost stund. 

Sitter ner i lugn och ro, vilket jag aldrig gjorde förr. Om jag hann med frukost (eller orkade med) så blev det en macka medans jag sminkade mig inne på toaletten. Jag och multitasking är ju ett! 


Men nu sitter jag som sagt ner vid matbordet. Gröt, mjölk och mina vitaminer/mineraler och antioxidanter och så tar jag stunden och smaskar på gröten samtidigt som jag svarar på morgonens skörd av kommentarer i bloggen (japp, jag måste "multitaska", så klart)  Hihi.. kan man säga så? :P 



 För mig är detta en lugn skön morgon. 
Hur ser era frukostrutiner ut? 



 


måste säga att en vas med tulpaner gör frukosten ännu mysigare. 
man borde alltid ha tulpaner hemma, älskar dem. Så vackra. :) 

Av malin - 15 februari 2012 07:44

Till alla er som undrar, Mira mår toppen. (Och tack så mycket alla för era fina kommentarer om operationen och så, det lugnar mig trots att min oro över allt sådant är stor.)
Enligt henne själv mår hon i alla fall toppen. 
Det ska springas runt, jaga storebror och kelas med mamma när hon vill sova i 10 min till. :P
Så hon är som vanligt!
Bara mamma som är orolig  när hon springer runt så mycket och klätrar med ett färskt sår på magen.. 
Jag kommer väl att kolla såret som en besatt de närmsta dagarna så inget händer.


Med andra ord, Mira mår bra, matte orolig.



Av malin - 14 februari 2012 20:30

Njuter av en hembakt semla så här på ala hjärtans dag. 

För det får man. ;) 

(Bästa med hembakt är att slippa den där dumma mandelmassan, hihi) 


 

Av malin - 14 februari 2012 09:15

Ja, idag är jag ett litet nervvrak här hemma.. (Eller stort?) 


Mira är nu hos veterinären och jag är så orolig. Vill bara åka och hämta henne NU. Men förmodligen har de sövt henne vid det här laget.. :( usch, jag är så nervös.. 
Jag vet att det är ett väldigt vanligt ingrepp, en sterilisering, men ändå. Det är min lilla prinsessa vi pratar om.

Pescen hemma har nu lugnat sig, men han var förvirrad när jag kom hem. Gick runt och letade liksom konstigt när syster är borta. Sedan har han tytt sig till mig massor men nu i alla fall laggt sig i fönstert i vardagsrummet.


Jag själv försöker sysselsätta mig med att tvätta och ska snart iväg till affären. Inhandla mat och sedan ska jag göra proteinkakor och även några semelbullar. T'änkte att vi ska ha en liten efterrätt ikväll. Det är ju alla hjärtansdag. Men att köpa färdiga semlor är inget alternativ. De går ju göra så mycket nyttigare om man gör dem själv, plus att det är ju roligt att baka. :) 

(Och jag håller mig sysselsatt fram till kl. 14, när jag får hämta Mira.) 


Av malin - 13 februari 2012 20:28

Förra veckan började Mira bete sig så konstigt, hon jamade och gned sig mot allt. Jag förstod verkligen inte vad som hänt med henne, deprimerad? Ville hon ha mer uppmärksamhet? 

Till slut kom jag på det, uppmäskamhet, ja, det ville hon vekrligen ha. Men inte av mig eller Johan. Nej då, det var Pesch hon ville ha uppmärksamheten av! 

Ja, hon har blivit stor, hon har blivit kvinna och marsar som bara den. (Mamma berättade för mig att det tydligen kallas "marsa" när katthonor "löper".) 


Jag tog tag i saken på en gång. Eftersom hon är innekatt och vi inte har tänkt att fixa något stamnamn och ha bäbisar på henne så tyckte vi att det var lika bra att setrilicera henne på en gång. 

Så i morgon (kanske inte så passande på alla hjärtansdag) så ska hon in till tant veterinären. 


Jag är faktiskt lite nervös, gillar inte tanken på att de ska söva henne och hur hon kommer att må efteråt. 

Jag har i alla fall avbokat min träning på kvällen och ska vara hemma med henne hela tiden efter att hon kommit hem. 

Det är ju en liten större operation än när de kastrerar en hane så det blir väl tratt och hela grejen nu då.


Någon som har lite erfarenhet av detta? 
Tror ni att vi borde skjutsa ut Peschen till Johans pappa någon dag? Eftersom både jag och Johan jobbar på onsdag och de kommer att vara ensamma ganska många timmar...


Åh, vad orolig mamma jag är. Men de är ju mina små bäbisar! :) 



 


Av malin - 12 februari 2012 14:30

Ja, det är väl allas dröm att öka sin förbränning, inte bara under träning utan även viloförbrännignen. 

Eller är det bara jag som är ute efter det? ;) 


Här är en lite artikel från iform.se som tar upp det alldra enklaste grunderna inom muskel uppbyggnad och vad som händer när du har större muskler. 
Större muskler betyder inte att du snart ser ut som en bodybiulder! Vilket jag alltid vill påpeka eftersom många har sådana fördommar om det när det kommer till ren styrketräning. (Speciellt tjejer)


Grunden i att bygga muskler är att du måste trötta ut den så pass att den bryts ner och sedan låta den bygga upp sig igen och bli starkare. Men bara för att du gör så betyder det inte att du bli stor på 1 vecka, maten spelar också väldigt stor roll i hur musklerna utvecklas.


 Även om du inte har som mål att få större muskler så är styrketräning bra för dig för att du orkar lyfta mer och tyngre i vardagen (det är väl väldigt tråkigt att inte kunna flytta soffan själv när man vill möblera om, jag hatar i ala fall att behöva be om hjälp med en sådan sak) och att du dessutom kan unna dig en extra fika i veckan eller så utan att det händer något med vikten. 

Där är självklart en väldigt fin balans. Jag säger inte att du kan fika 3 ggr i veckan, varje vecka bara för att du styrketränar 1 gång i veckan. Ja, lite sunt förnuft får vi ju ha med! :) 



Skapa flashcards