malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Alla inlägg under februari 2012

Av malin - 12 februari 2012 08:41

Åh, vad jag saknar gymmet just nu!

Vilodag torsdag, ett snabbt indoorpass på fredag morgon och vilodag igår. Jag säger absolut inte att jag inte behövde vilodagarna, för det gjorde jag. 
Men nu saknar jag ju gymmet, blir ett ben/rumpa-pass innan jobbet, bara att komma iväg nu då!



   

Av malin - 10 februari 2012 16:00

Jag har ju kommit på att jag inte skrivit om vårt nya katträd här hemma. Det var ett tag sedan vi köpte det nu faktsitk, en liten spontan present till katterna.  (Så var det ju på rea)  


Ibland kan man ju som "kattmamma", "kattpappa" med så klart, undra hur de små pälsbollarna tänker när de väljer sovplatser. De kan ju ibland krypa in i de konstigaste vrår och lägga sig så nöjda och sova. 


Nu idag låg de båda och sov i nya trädet. Mira har intagit översta slafen, men Peschen, han tog en alternativ ställning. *fniss*

Ja, ni kan ju se själva...


       


Jag lovar, han låg verkligen där och sov som om det vorde den bästa sovplatsen ever!  Hihi... 



Av malin - 10 februari 2012 08:30

I onsdags berättade Johan att han hade en lite tidig alla hjärtansdag present till mig, han har nämligen bokat in oss en natt på ett spa hotell några mil härifrån. :) 

Så i eftermiddag åker vi iväg och njuter av relax avdelningen, en fin middag ikväll och så, så klart, en fin frukostbuffé i morgonbitti. 

Känns väldigt lyxigt och mysigt. 



  (klicka här för att komma till mössebergs hemsida)

Av malin - 9 februari 2012 14:30

Nu har det gått en månad sedan jag tog mina mått och jag känner att det är dags att visa lite resultat.
Detta är ju första månaden, de snabbaste förändringarna sker ju i början när man chockar kroppen. 
Så jag förväntar mig inte sådana resultat varje månad. Men det är ju riktigt roligt att man ser resultet, för jag känner dem med! 


Och måttbandet säger mycket mer än vågen, kom ihåg det. ;) 


                                               9/1         28/1     9/2       Skillnad från start:


Överarm höger:             30,5      29,5      28                               - 2,5
Överarm vänster:         30,5      29,5      28,5                           - 2

Midja:                                72,5      71,5      69                               - 3,5
Mage:                                 90          88,5      86                               - 4
Höfter/rumpa:               101        101       98                               - 3

Lår höger:                        60          59          58                               - 2
Lår vänster:                    60          59          58,5                           - 1,5
Över knä höger:             41,5      41,5      41                               - 0,5
Över knä vänster:         41,5      41,5      41                                - 0,5
Vad höger:                       37         36,5      36                               - 1
Vad vänster:                    37        37         36,5                            - 0,5


Sammanlagda mått:     601.5   594,5   580,5
Skillnad från start:           0           -7          -21



Av malin - 9 februari 2012 10:00

Detta är en riktigt bra artikel som handlar om tjejer och styrketräning. Hur många tjejer är så livrädda för att lägga på vikter när de tränar och öka. De tror att om man lyfter för tungt så blir man ett muskelberg och stor som ett hus. 

Många blir även helt förtvivlade om de börjar styrketräna och sedan väger sig och ser att de GÅTT UPP I VIKT! Ve å fasa!!!  Det är inte fett, det är med 99% säkerhet vätska som bundits i musklerna, vilket ger dig fylligare muskler. 


Om du funderar på att börja styrketräna, om du redan gör det eller om du bara vill få riktigt bra tips på träning och kost, spceillt inriktat för tjejer så läs denna artikel. Jag tror alla som är intresserade av sund hälsa har något att hämta från detta. 




Det är Lina Bäcklund som skrivit artiekln och du kan hitta hennes blogg här

Det är en av de bloggar jag besöker med jämna mellanrum för att få lite imspiration och peppning. :) 

Av malin - 9 februari 2012 07:44

Som den sanna "stress bloggare" jag är så måste jag så klart in på bloggen nu på morgonen även fast jag har brottom iväg till gymmet. Så är det när man vill sova "länge" och har lovat en kompis att vara på gymmet till 08.00 för att hjälpa henne med ett träningspass. ;) 


Men jag måste ju få i mig frukost och det kan jag inte bara slänga i mig, då blir det ont i magen.  



Torsdag idag, mer än halvvägs av veckan! Jippiiiiiii!

Eller? ;)  



Av malin - 8 februari 2012 16:15

Jag pratade med mamma i telefon igår och hon nämde att min pappa läst bloggen och sett jag skrivit "diverse pulver och ditt och datt."  Då kan man ju så klart dra sina slutsatser... 

Men nej kära far, inget konstigt. Hihi.. 
Men jag tänkte att jag kan lägga upp en lista på de kosttillskott och kompliment jag äter nu. 


Jag har sedan länge ätit C-vitamin, B12 tabletter, kosttillskott för kvinnor och omega-3 dagligen. 

B12 har jag receptutskrivet på grund utav att min kropp har svårt att få upp B12 av sig självt. Så genom att boosta på med B12 så kommer jag upp i rätt mängd. 

Men senaste tiden har jag lagt till antioxidanter i pulverform som jag tar 2 ggr/dagligen, direkt när jag vaknar och mellan lunch och mellanmål. (Core ALC Antioxidant, från svensktkosttillskott.se)


Sedan har vi mina proteinpulver. Varför äter jag dem? Helt enkelt för att det är mycket enklare att dricka en del av proteinet jag behöver få i mig varje dag. Jag skulle behöva äta mig proppmätt på protein flera ggr dagligen om jag skulle försöka komma upp i de mängderna protein genom mat, och ändå är inte jag någon fitnesselit på något vis. 

Därför har jag nu 2 olika proteiner, ett som är gjort på vassleprotein och ett som är kaseinprotein

Vassleproteinet tas upp mycket snabbare av kroppen, detta dricker jag på dagarna som mellanmål eller dryck till lunchen och direkt efter träningen.

Jag bokstavligt sveper en shake i omklädningsrummet direkt efter träningen. 

Kasein är ett protein som tas upp mycket långsammare av kroppen vilket är väldigt bra t.ex under natten för att kroppen inte ska bryta ner musklerna. Därför blir det en liten shake med kreainprotein innan läggdags. 
(Sedan har jag hittat många recept på olika protein grejer som de säger att caseinet är bättre för att det ger en liten "gele" känsla och då binder ihop bättre.)  


Dock ska jag byta vassleprotein när mitt nuvarande är slut för jag vet att jag kan hitta ett pulver som innehåller med protein per 100g än vad detta gör. 


Sedan ser ni kanske att det står en burk med kreatin på sidan med.

Detta har jag inte testat än dock. (Det var en av sakerna vi fick i vårt lilla paket igår men det är huvudsakligen Johan som vill testa detta.)

Kreatin är en produkt som ofta tas i samband med tärning för att den ökar prestationsförmågan, explosiviteten och styrkan. Vad jag vill påpeka är att kreatin finns i den vanliga maten vi äter, men att lägga till extra mycket innan tärning ger en ökad prestation. 


Till slut så står det en burk med Burn x4. 

Mja, detta är ju ett litet expriment.

De ska helt enkelt vara fettförbrännare, vilket jag är skeptisk till, alla sådana egentligen. 
Men på samma gång är jag en person som verkligen gillar att testa saker, funkar det verkligen, vad händer?

Jag är fortfarande skeptiskt.. Jag tror säker att dessa hjälper att forsla ut lite skräp som gärna fastnar i tarmar och sånt, för jag kissar mycket och har fått bra fart på magen (inte för mycket fart) hihi.. 

Men tar de bort fett? Mja, vi får väl se. :P 


Jag har ätit dessa i 1 vecka nu, ska köra 1 månad tänkte jag. Sedan får vi se vad som hänt.. 


 


Jag vill avsluta detta inlägg med att säga att jag SJÄLV KLART äter en varierad kost med 6 mål om dagen. Och jag anser heller inte att det är ett måste att äta tillskott. Man utvecklas så klart ändå!
Men detta är sättet jag väljer att göra det på, när jag även vill få större muskler. Som tjej är det inte lätt att få så stora muskler med bara träning, det går säkert, men det är mycket svårare än för killar när de vill bygga muskler.

Det kommer komma upp ett inlägg om en artikel om just detta med tjejer, styrketräning och kost och dess myter. En väldigt intressant artikel faktiskt!
Men den kommer i morgon!


Det finns många sätt att gå ner i vikt, upp i vikt, öka muskler osv. Jag säger inte att det ena eller det andra är rätt eller fel. Alla människor fungerar olika och vill få ut olika resultat. 


Bara DU är glad över den DU är, DU är nöjd med dig själv och DU mår bra, det är hela grejen med livet!

Av malin - 8 februari 2012 14:17

Jag satt just och kollade igenom bilder jag tog på Mira hennes andra dag här hemma. Hon var så rädd och ledsen.. usch, det var en riktigt jobbig vecka, den där första.

Lätt att glömma det nu när hon är så livlig och tar för sig så mycket. :) 

Och se så liiiiten och ullig hon var! *maaaw*



   


Min lilla go flicka! 


Ovido - Quiz & Flashcards