malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Alla inlägg under februari 2012

Av malin - 7 februari 2012 21:30

"Träning sporrar till bra kost. 

Hönan eller ägget? 

Forskare vid Harvard University har försökt bena ut om det bästa är att börja äta hälsosamt och sedan kicka i gång träningen eller tvärtom. 

Studien visar att motion och mat går hand i hand men att fysisk aktivitet sporrar ett nyttigare tänk kring kosten, emn även att ju mer du ökar träningsdosen desto mer hälsosamt äter du. "



Väldigt intressant detta tycker jag och jag kan inte annat än att hålla med.

Ju hårdare jag tränar i längre perioder ju lättare är det för mig att släppa skräpmat och godis. (Även om jag absolut vill ha sådant ibland.) 
Men det är inte svårt för mig att skippa godiset mitt i veckan när jag tränar så hårt för mitt mål och min kropp. :) 


Så om ni har problem med att det blir för mycket godis vid tillfällen det inte var tänkt så. Testa att inte tänka på maten så mycket i början och dra igång träningen, kanske ni få samma effekt och känner att det inte är så svårt att skippa godiset med efter ett tag. :) 


Av malin - 7 februari 2012 17:11

Ja, idag är det precis en sån där tisdag som vanligt här hemma. 
Både Johan och jag jobbar på dagen, kommer hem, äter mellanmål och får i oss deverse pluver och ditt och datt innan vi ska träna och jag förbereder middagen.


Johan har redan åkt iväg på sin träning och jag ska bara byta om och sedan springa iväg till gymmet jag med.


Sedan hinner vi bara komma hem, äta och sjunka ner i soffan innan man är helt slut och det är dags för sängen. :P


Haha, ibland älskar man väl livet. ;)

(Det roliga är att jag är både seriös och ironisk när jag säger detta.)



Men åh, jag fick ett paket på posten idag! Ska visa senare vad det var. ;) 


Av malin - 6 februari 2012 09:44

Mja, hur i självaste kan det redan vara måndag igen!? 

Jag antar att det bara är att gilla´t och göra det som står på schemat. 


Jag har äntligen kommit ikapp på bloggen, svarat på alla kommentarer och nu till och med få in ett litet inlägg. Även om detta inte blir ett sånt där jätte spännande inlägg dock. 


Schemat för dagen är i alla fall tvätta, stryka alla kläder som ligger i en gigantisk hög och damsuga.. (Jäklar va sköj jag ska ha idag) Som om det inte vore nog med det roliga så ska jag iväg till jobbet kl. 16.00 med! 

Måste vara min lycko dag. ;)


Men jag ska börja med lite annat skoj, gymmet kallar, så klart!

Idag ska vi ta tag i axlar/bröst!



Av malin - 5 februari 2012 20:02

Ett litet tips såhär på söndagskvällen om ni känner att i morgon försöker vi vända på steken och blir lite nyttigare, lite mer aktiv. 


Klicka in på iform.se

Där kan du hitta allt från bra träningstips, oavsätt om du tränar hemma eller på gym. Om du är ute efter att bli en bättre löpare eller om du vill bli starkare. (Vem vill inte det.) ;) 

Det finns massor av recept, frukost, lunch och middag och även en hel del intressanta artiklar. Oavsätt om jag håller med om vad de kommer fram till eller om jag tycker det bara är hum dum, så kan man alltid lära sig något av det. :) 


Av malin - 5 februari 2012 15:00

Åh, jag har haft en sådan fullspäckad helg nu.


I fredags var det ju restaurangbesök och bio med "mina tjejer" och det blev en jätte härlig kväll! 
Jag tycker alla borde se Mästerkatten i Stövlar, den var riktigt bra! Både för barn och vuxna tycker jag!


Sedan igår så var det laidies day på gymmet. Mingel och massa prova-på saker först och sedan en riktigt bra, rolig och intressant föreläsning av ingen mindre än Roddy Benjaminson, som de flesta nog känner mer som Hero i Gladiatorerna. (Han är stor den karln)
Jag tycker ju att det är så spännande att höra hur sådana "super människor" lever.

Det är mat varannan timme och HÅRD träning. Inte så att han tränar hela tiden, det är ca 45 min om dagen men det är Hårt. Maxat varje gång.

Även om jag aldrig (säger jag nu i alla fall)  kommer ändra mitt liv till det extrema (då måste jag för det första ha ett jobb där jag kan planera mina egna jobbtimmar och helst jobba hemifrån)  så tycker jag är det är riktigt spännande och man kan alltid snappa upp något av det och lära sig. :) 


Sedan efter allt på gymmet så gick jag raka vägen till tågstationen och hoppade på tåget till syster i Trollhättan. 

Ost och Kex på kvällen och en hel del prat om kommande resan, en mys kväll med syster helt enkelt. :) 


Och nu har jag till sist kommit hem! 

Hinner slöa lite i soffan innan det är dags för ett mellanmål och sedan ska jag dra till gymmet en sväng. Känner för ett riktigt bra benpass idag. ;) 


Av malin - 4 februari 2012 08:45

Jag har ett super bra tips på om man verkligen inte vill försova sig, skaffa en Mira2000 (som jag själv kallar henne.) 
Hon är pålitlig och du kan absolut inte missa hennes signal!

Du kommer aldrig mer få en sovmorgon, vaknar direkt och sedan har hon en "stänger av sig när du går upp funktion", vilket gör att det är mer eller mindre omöjligt att soman om igen efter att hon gått igång. 


Ja, hon känns verkligen som en väckarklocka på mornarna när man tänker "jag tar en sovmorgon till 8.00" 

Men då kommer hon,  vid halv 7 i morse och tänkte "men hallå, pappa du har ju inte gått upp än!!!" (eftersom Johan är den som går upp först på mornarna under veckorna)

Hon ställer sig då ungeför 10 cm från Johans huvud och börjar jama, hennes jamande är, när hon väl vill det, väääääldigt höga och gälla. Sådär så det skär i ens nyvakna öron. 

Hon slutar heller inte förrän man visat att man är vaken och börjar klappa henne, då går spinnandet igång, vilket hon också är bra på att göra höööööööööööt och länge. 

Så är det bara att ligga där och klappa henne till man känner att man kan gå upp eller om man har tur så kommer Peschen och tar hennes uppmärksamhet så får man kanske sova en liten timme till om man då kan somna om. 


Mammas lilla ängel.... *mummel*..... 


 

Av malin - 3 februari 2012 15:00

Snart ska jag göra mig i ordning det sista och åka iväg med mina bästisar, E & E till Borås för bio och ett litet restaurang besök. 
Bion var ett lätt val, självklart ska vi se Mästerkatten i Stövlar som har premiär idag! :D

Han är ju så förbaskat söt, kan ju inte vara annat en en riktigt rolig och mysig film, och jag som är så förtjust i 3D har stora förväntningar på effekterna. 


Sedan måste jag ju fira en annan sak! 

Jag vågade, efter många om och män, testa mina skinny jeans idag. 

Ja, jag tror nog alla tjejer vet vad jag snackar om, kanske killar med? Vi har nog alla ett par jeans som ligger längst in i garderoben, de där jenasen vi hade för några år sedan som vi sparat bara för att intala oss att EN DAG ska jag få på mig dom igen. 

Idag tänkte jag att kanske den dagen är idag, och se här(!!)

Det Var Det!! 


Ni ser ju hur glad man blir när man får på sig sina skinny jeans. ;)


       


Av malin - 3 februari 2012 13:45

Jag funderar mycket just nu på utvecklingen med träningen, då först och främst musklernas utveckling. 


Jag har ju ett väldigt konkret mål med min träning, jag vill bli starkare, få större muskler och minska min fett%. 

Det där med att bygga muskler smatidigt som man minskar fett% i kroppen är väldigt svårt. Så jag har valt att fokusera på bygga först och främst, fettet kommer att minska om jag bara äter bra och sedan ju mer muskler jag får ju större förbränning får jag.


Det är ju egentligen väldigt enkelt, i teorin, att bygga muskler. 

Om du t.ex vill bygga upp dina biceps så måste du trötta ut muskeln, så att muskelfibrerna går sönder. Det är då, efter tärningen, som träningsvärken kommer och muskeln bygger upp sig själv igen. Den reparerar sina fibrer och gör dem starkare så att muskeln ska kunna klara det där tunga lyftet den utsattes för. Och den blir då starkare. Sedan fortsätter man helt enkelt så, lyft tyngre, bryt ner muskeln och låt den sedan bygga upp sig själv igen. 


Visst låter det så enkelt? Och ja, detta är självklart en väldigt enkel, rätt ytlig förklaring på hur det fungerar. 

Och jag är inte någon expert, har inte några utbildningar inom ämnet, men jag är intresserad och suger åt mig all info jag kan om kost och träning för att kunna utveckla mig själv. 


Vart vill jag då komma med detta?? 
Jo,jag måste ööööööka min träning. För jag vill har rediga resultat och det snart!


Jag vet en sak, och det är att jag måste lägga om min träning, göra den tuffare, utmana mig mer, och fokusera mer på olika muskelgrupper per träningspass.
Jag måste göra ett nytt upplägg, för nu vill jag se stora resultat!     


(Ja, jag vet alla söta ni som vill peppa mig nu, vilket jag älskar när ni gör(!), det händer saker i kroppen som man inte ser direkt. Och jag som ser mig själv i spegeln varje dag kanske inte ser förändringarna lika tydligt. Men jag har ju gjort en smart sak, jag tog nämligen bilder i hötas för att dokumentera formen då. Kanske man ska ta ett par bilder igen nu och se om det verkligen inte syns något?) 



Men det är ju faktiskt så att det inte bara är tärningen som avgör hur musklerna utvecklas, vad du stoppar i dig är minst lika viktigt det! 

Men det får vi prata mer om en annan dag. 











 

 Missnöjd Malin vill ha mer muskler! hihi.. 






Skapa flashcards