malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Mammaledig utan bäbis.

Av malin - 8 januari 2014 10:17

Just nu är jag mammaledig, eller rättare sagt så är jag graviditetsledig, utan bäbis.
Bäbisen är planerad till den 15 februari, så förmodligen kommer den lilla inte att komma förrän någon gång under februari. Det betyder att jag (förmodligen) har hela januari att gå ensam för mig själv även om jag allt märker av den lilla nu med.
Ja ni vet, ta sig upp ur soffan, vända sig i sängen, bocka sig ner för att ta upp något från golvet, ont och svullen i fötterna och benen, man märker ju att man gått upp en del i vikt och att magen tar plats. ;) 

Men i övrigt så mår jag väldigt bra ändå. 
Så det blir ju lätt att jag gör saker som folk kanske egentligen inte tycker att jag ska göra. Spacklar, slipar och målar i huset. (Just nu i en förådsgarderob.) Men det går ju i min egen takt. 


Jag tänkte mig i höstas att jag skulle ha så mycket tid över nu i januari men nu känner jag att tiden är knapp ändå. Huset tar ju mycket tid och tankar och planering. 
Jag är noga med att inte stressa över det, renoveringen blir klar när den blir klar, men det är klart att man aktivt måste jobba så att det blir klart med. 
Men eftersom vi renoverar ett badrum så är det en hel del arbete vi inte kan göra själva vilket gör att jag kan ta tag i "pappersarbetet". Se till att folk dyker upp när de ska, hålla koll på att sambon andas och inte tar sig vatten äver huvudet, bestämma kakel, klinker med mera.  


Men förmiddagen idag så är det bara bäbis förberedelser, tvätta små söta kläder och börja skriva en lista på vad vi ska ha med till sjukhuset. 

Någon som har denna erfarenhet? Vad var det bästa ni hade med till förlossningen, eller vad önskar ni att ni hade haft med? 
Det är ju svårt att veta innan hur förlossningen kommer att bli, så det kan nog alltid finnas något man glömmer bort att ta med. 
Men det är alltid intressant att höra vad andra hade med/ önskar att de hade. 

 
 
Lovisa

Lovisa

8 januari 2014 10:47

Hej!
Vad roligt att du kommer tillbaka! Jag har faktiskt själv också haft en paus från bloggandet. Tror det blev lite för mycket press på att skriva inlägg hela tiden, så just nu gör jag precis som du och bloggar bara när jag känner för det :)

Gud så spännande med hus och bebis! En av mina bästa vänner fick en liten tjej strax innan jul och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var lite avundsjuk... ;)

Det jag har hört är bra att ha med sig till förlossningen är en lång kofta (så man slipper gå runt och känna sig osnygg i sin fula binda)

Och ta det lugnt med målandet ifall det är en giftig färg bara :)

Kram

http://missfitforfight.shapemeup.se

 
Ingen bild

Frida

8 januari 2014 12:47

En cd med avslappnade musik.

 
Sessie♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sessie♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

8 januari 2014 14:59

Oj, nu är det inte långt kvar innan du blir mamma. Helt galet!

http://sessie.se

 
Jennie

Jennie

8 januari 2014 22:20

Vad roligt med bebis! Grattis! :)
Filtar är bra, håller värmen och behåller den lillas värme när man lägger ner från famnen. Sen det vanliga; mössor, kläder, blöjor och lite eget till sig själv som kläder, toagrejer, något att bläddra i och tugga på. Lycka till! :)

http://Motmalet2014

malin

9 januari 2014 10:11

Tack för dina tips Jennie. :)
Som jag sagt till alla andra som också kommer med sina tips så är det intressant att höra vad alla säger, vissa saker skiljer sig medans andra saker är med på allas listor. :)
Länken du fyllt i fungerade inte, så det är därför jag svarar här.
Hoppas du ser mitt svar. :)

 
Lovisa

Lovisa

8 januari 2014 22:40

Ja, det känns bra att ta tag i kosten igen, har varit alldeles för slapp med det på sista tiden.

Ja, din diet låter inte helt fel ;) Haha.

Jo, klart det vore mysigt med barn, men det får nog vänta. Jag känner mig inte redo för det än, och det passar inte alls in just nu eftersom jag precis håller på att avsluta mina studier.

Ja, jag tror du kommer känna själv vad du vill ha med när det är dags. Alla är ju så himla olika. Min erfarenhet av sjukhus är dock att alla tvålar och duschkrämer är oparfymerade, så vill du ha nåt som luktar gott kan du ju ta med det kanske. Jag blev lite lätt illamående av den oparfymerade lukten efter ett tag.

Kram

http://missfitforfight.shapemeup.se

 
Vivi

Vivi

9 januari 2014 14:43

Som sagt ta det bara lugnt ;) men jag tycker det verkar som du har koll på läget gumman :)
Tvätta babykläder är bra att börja med tidigt, själv tvättade jag allt två ggr i parfymfritt tvätt & sköljmedel och det tog sin lilla tid :)

Hmmm
Musik & tidningar hade jag ingen nytta av i BB väskan, men som jag nämnde tidigare var nog Digistive kexen det bästa! För oss var det nämligen så att vi år mat på BB men den serveras bestämda tider och då man ofta inte sover på natten blir man ju vrålhungrig ! Tänk dig världens hårdaste träningspass, lite söm och adrenalin på det... då vill man ha ngt att äta !! ;P
Sedan hade jag även med mig småflaskor med schampoo & balsam, det var ljuvligt att ta en dusch efter förlossningen!
Bra att tänka på är också att du själv inte har en starkt doftande bodylotion eftersom bäbisarnas luktsinne är väldigt känsligt i början.
Varma strumpor eller innertofflor är också bra då man går omkring en del...
Vi hade även med Emil snutte så han skulle få sova med den med en gång, kläderna han hade var dock från landstinget. Sina "privata" kläder fick han först när vi skulle hem, men då är det bra med kläder, mössa och filt när man packar ned dem i bilbarnstolen :)

Åhhh vad spännande! Jag vill redan ha en till ...fast inte just nu kanske :P
Kram !!

http://www.missvivis.se

 
Linda-Mamma till Alfred

Linda-Mamma till Alfred

9 januari 2014 18:17

Kul att du är tillbaka här!!"Lilla" alltså har ni kollat upp;)
Åh lypsyl är ett måste & choklad så man får energi!!
Hoppas du får dina sängkläder snart;) Ja Maspalomas, ja det är turistigt men härligt på ngt sätt gillar Gran Canaria;)Lagom resa med Alfred det blir ju hans första gång!Tänk att han snart fyller 3 år,helt overkligt!!

http://hummingbird.blogg.se

 
Eleonore

Eleonore

10 januari 2014 05:23

Hej! Så roligt att du hittat in till mig igen! Tänk att det snart är dags för den lille att komma, mys! Skönt att vara på ledighet redan nu och få så mycket gjort som möjligt. det är då man inser hur man ens hann jobba haha 😊 men glöm inte bort att njuta! Kramar

http://eleonorebk.blogg.se

 
Sessie♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sessie♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

10 januari 2014 14:39

sv: Tack snälla. Ja men visst är de fina.

Haha, ja det är verkligen en standard fras "tiden går fort". Förstår att du längtar efter att få lära känna det lilla knytet som befinner sig i din mage.
kram

http://sessie.se

 
Vivi

Vivi

11 januari 2014 16:53

Ha ha ha .. Johan har en poäng , en bäbis i taget kanske ;)
När du är på BB kommr du nog inte vara pigg på en till he he ..men jag lovar att det går fort över! Det gör jävligt ont, men den smärtan vara ändå så kort tid och så fort du har din lilla/lille på bröstet glömmer du smärtan direkt !! :)
Du kommer bli en toppen mamma och allt kommer gå jättefint !
Se nu till att bara frossa i bäbisförberedelser!! :D
KRAM

http://www.missvivis.se

 
Jennie

Jennie

11 januari 2014 17:17

Hoppas du kan få någon användning av alla tips. Men hur som helst så löser det sig ändå! Lycka till med förlossning och allt :)

http://Motmalet2014.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Ovido - Quiz & Flashcards